Zobrazit navigaci

O nás

Základní škola a Mateřská škola v ulici E. Destinové poskytuje předškolní vzdělávání pro děti od 3 do 6 let a dále navazující základní vzdělávání, zajišťuje povinnou školní docházku pro děti ze sídliště Šumava, části Čtyři Dvory.  Z dalších služeb, které naše škola nabízí, je možno jmenovat mimoškolní vzdělávání ve školní družině a zájmových kroužcích (organizovaných školou i dalšími spolupracujícími subjekty) a školní stravování, včetně stravování dietního.

Vzdělávacím cílem předškolního vzdělávání je naplňování Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání zpracovaného do školního vzdělávacího programu s názvem „Duhové pohádky“. Blíže o mateřské škole v záložce Mateřská škola. Cílem základní školy je školní vzdělávací program „Pojď s námi objevovat svět“, který vychází z aktuálního Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. O vzdělávání dětí a žáků pečuje 40 pedagogů a dále 15 asistentů pedagoga.


NAŠE  MISE

„Destinka je škola naše. Společně ji žijeme, tvoříme a zlepšujeme.“

 

NAŠE  VIZE – LIPKA

„Destinka je Laskavá, Inspirující, Povzbuzující, Kooperující a Aktivní škola.“

 

Co to pro nás znamená?

Laskavá – učitelé přistupují k žákům pozitivně, dávají jim najevo svou důvěru, ve třídách panuje příjemná nálada a pracovní atmosféra, mezi učiteli a žáky, mezi pracovníky navzájem i mezi učiteli a rodiči jsou dobré vztahy. Pozitivní atmosféra školy a třídy je zásadní podmínkou efektivního učení. Oceňování žáků převažuje nad tresty. Každý je přijat s laskavostí a úctou, což nevylučuje určitou přísnost a respektování dohodnutých pravidel. Žákům je dán prostor pro vlastní vyjádření, seberealizaci v mezích obecných pravidel slušnosti.

Inspirující – výuka a činnosti ve škole probíhají v podnětném prostředí, které učitelé využívají k aktivním metodám, jako je experimentování, objevování, bádání a zkoumání samotnými žáky, a snahou je, aby hotové poznatky byly předávány jen v omezené míře. Pedagogové podporují radost žáků z úspěchů a „objevů“. Především v naukových předmětech využívají čtenářských dovedností žáků, dovedností vyhledávat a zpracovávat informace a vzbuzovat v žácích zájem o další poznávání. Výběr metod výuky i užívaných učebnic odpovídá stanoveným cílům, individuální přístup k žákům je dostatečnou příležitostí, jak uspět a dosáhnout  maxima, ovšem opět za předpokladu vlastního přičinění. Nelze vše naučit, lze pouze motivovat k učení, předvést žákům v čem je podstata objevování a učení a jak lze dosahovat nejlepších výsledků. Plánované činnosti jsou rozmanité, zohledňují individuální potřeby a zájmy dětí a žáků. Každý žák má možnost přihlásit se do školních kol rozmanitých soutěží a olympiád, v případě úspěchu reprezentovat školu v jejich vyšších kolech.

Povzbuzující – učitelé posilují sebevědomí a sebepojetí žáků, přistupují k žákům vstřícně a s pozitivním očekáváním, vytvářejí podmínky pro zlepšení jejich výkonu, podporují žáky v myšlení, trénují schopnost kladení otázek. Hodnocením podávají žákům informaci o kvalitě jejich práce, motivují je pro další činnost, chválí za snahu, pokrok i za drobné úspěchy. Chyby nepovažují za neúspěch, nežádoucí či nepatřičný jev, ale za běžnou součást lidské činnosti, kterou dosud neznají nebo dosud nedělali. Podporují žáky v odstranění nedostatků, nabízejí jim podporu, sledují pokrok jednotlivců a oceňují jej. Upřednostňují formativní hodnocení před sumativním, které nepovažují za pouhý průměr hodnocení dílčích, vždy zohledňují komplexně osobnost konkrétního žáka a jeho možnosti. Individuálním přístupem pedagogů jsou žáci vedeni k poznání svých vlastních možností. Snahou učitelů je, aby všichni žáci maximálně rozvinuli své předpoklady, dodávají žákům důvěru v jejich schopnosti a potenciál.  Všichni žáci nemohou dosáhnout stejných výsledků, je nutné přistupovat k nim jako k individualitám. Každodenní úspěch žáka během výuky by měl být samozřejmostí. Na škole realizujeme inkluzivní vzdělávání, pracujeme s žáky nadanými i žáky s různými podpůrnými opatřeními. Využíváme k tomu služeb školního psychologa i školního speciálního pedagoga.

Kooperativní – učitelé využívají při učení práci ve skupinách i ve dvojicích, učí žáky spolupracovat, být si vědomi závislosti úspěchu skupiny na práci všech, každý má ve skupině své místo, svou úlohu. Zároveň jsou vedeni ke vzájemné pomoci. Kooperativní výuka vytváří v žácích smysl pro pravidla a učí je sociálním dovednostem.

Aktivní – využíváme aktivních metod výuky, zapojení co největšího počtu žáků. Učitelé především učební činnost řídí, aktivně zapojují žáky do vlastního učení, vedou je k přemýšlení, tvoření, řešení problémů, žáci diskutují, prezentují a aplikují získané vědomosti. Zadávané úkoly jsou smysluplné, vycházejí z reality. Výuka se také v rámci možností přesouvá ze třídy do terénu, její součástí jsou různé pobytové aktivity a výchovně vzdělávací akce.


Naplňováním této vize především chceme:

  • zajistit kvalitní všeobecné vzdělání, možnost všestranného rozvoje, naučit žáky učit se, tvořivě myslet, logicky uvažovat a řešit problémy,
  • propojovat klasické metody výuky s moderními interaktivními a činnostními metodami rozvíjejícími klíčové kompetence,
  • podporovat vzájemné vztahy založené na toleranci a úctě,
  • učit žáky komunikačním dovednostem v mateřském i cizím jazyce (rozvíjet čtenářskou gramotnost, podporovat pisatelství, využívat moderních technologií),
  • nabízet smysluplné trávení volného času,
  • zapojovat žáky, pracovníky školy, rodiče i veřejnost do školního dění, budovat tradice školy.

Z naší školy vyjdou žáci zdravě sebevědomí, kteří budou schopni si uvědomovat své potřeby a pocity, vyjádřit je a podle nich se řídit, přijímat zodpovědnost za své učení, za své zdrav i za druhé, smysluplně využívat získaných vědomostí a dovedností, spolupracovat, hledat, objevovat, přemýšlet a kriticky myslet, radovat se ze života, prosazovat se, vybrat si správnou cestu do života.


Spolupráce se zákonnými zástupci a dalšími subjekty

„Děti jsou jako květina a půda, ze které vyrůstají, to jsme my, dospělí.“

 Vzdělávání neprobíhá pouze ve škole. Je ovlivňováno mnoha faktory, některé si ani neuvědomujeme. Chceme-li, aby školní vzdělávání dítě formovalo, je potřebná dobrá spolupráce žáků, učitelů a rodičů, tedy lidí, kteří si vzájemně důvěřují, hledají a nacházejí styčné body.

Formy spolupráce se zákonnými zástupci:

  • pravidelné informování zákonných zástupců, řešení případných problémů konstruktivně a včas,
  • zavedení konzultací (rodič – žák – pedagog),
  • společné setkávání na akcích tříd a školy,
  • dny otevřených dveří
  • dny otevřených vyučovacích hodin,
  • možnost zapojení zákonných zástupců dle zájmu a možností.

Pomocnou ruku hledáme i skrze projekty. Zaměřujeme se na ty, které podporují naše děti, žáky a jejich rodiny a především na ty, které umožňují pedagogický rozvoj školy.

V současné době máme nejdelší zkušenost (od roku 2020) se zapojením do projektu POMÁHÁME ŠKOLÁM K ÚSPĚCHU (The Kellner family Foundation) zaměřeným na podporu čtenářské gramotnosti. Jeho hlavním mottem a vizí je „Každý žák se učí naplno a s chutí a své učení si řídí“.

Od školního roku 2024/25 se zapojujeme do dalších projektů, a to projektu KIVA, zaměřeného na vztahy, a SKILLS BUILDER, který řeší osobnostní rozvoj jedinců na základě trénování dovedností podporujících učení.

Spolupracujeme s Pedagogickou fakultou Jihočeské univerzity a dalšími fakultami vzdělávajícími budoucí učitele, kteří na naší škole konají své pedagogické praxe.

V rámci operačního projektu Jan Amos Komenský I se naši pedagogové zapojují do dalšího vzdělávání učitelů a pro propojení teorie s praxí realizujeme ze stejného projektu na 2.stupni školy oborové dny a další aktivity pro žáky 1. stupně i děti z MŠ.

 ZŠ a MŠ, E. Destinové, České Budějovice si našla své místo mezi českobudějovickými školami a stává se místem pro kvalitní výchovu a vzdělávání. Chceme být dobrou školou.